
Wonderwoods in het zonnetje voor keuze tropisch hout
FSC zet Wonderwoods in het zonnetje voor de keuze voor tropisch hout
Deze week zijn er twee 2-meter hoge abri’s van tropisch hout geplaatst bij Wonderwoods in Utrecht. Dit is een bedankje van FSC Nederland aan alle betrokken partijen bij de realisatie van Wonderwoods voor hun bijdrage aan het beschermen van de tropische bossen door de keuze voor FSC-gecertificeerd tropisch hout voor dit project. De abri’s zijn onderdeel van de campagne ‘Hier hout, daar bos’ van FSC Nederland.
Wonderwoods en FSC
Bij de realisatie van Wonderwoods, een gebouw met 360 bomen en 9.640 struiken en planten, is volop aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo is er onder andere gekozen voor 257m³ FSC-gecertificeerd tropisch hout (Okan). Volgens de berekeningen van FSC Nederland, blijft hierdoor ruim 500.000 m² tropisch bos in Gabon beschermd*. Voor de gevelbekleding zijn afspraken gemaakt over het gebruik van verschillende maten, zodat de zagerij reststukken opnieuw kon gebruiken. Op die manier werd het hout uit de bomen zo efficiënt mogelijk benut.
“We merken dat er nog te vaak mensen juist om het tropische bos te beschermen liever geen tropisch hout gebruiken. Maar verantwoorde houtoogst is nooit de oorzaak van ontbossing. Met de keuze voor FSC-gecertificeerd (tropisch) hout wordt duurzaam bosbeheer beloond. Hierdoor is er geen financiële noodzaak om het bos om te zetten in grond voor landbouw, zoals sojaplantages, of veeteelt. En dus blijft het bos behouden.” aldus Wyke Smit, directeur van FSC Nederland.
Om kennis en bewustwording te vergroten zijn er naast de abri’s informatiezuilen geplaatst met verschillende QR-codes naar audiofragmenten waarmee nieuwsgierige voorbijgangers meer kunnen leren komen over tropisch hout, tropische bossen en FSC. De audiofragmenten zijn onder andere ingesproken door onderzoeker Joeri Zwerts, klimaatoptimist Maartje Bregman en Mark Kemna van FSC Nederland.
“Met Wonderwoods, award winner MIPIM Best Mixed Use Project 2025, houden wij toekomstige generaties in gedachten. Door 1 hectare verticaal bos te planten en met FSC gekwalificeerd hout te werken kiezen wij bewust voor het toepassen van duurzame materialen. Wij zijn niet voor niets toekomstmakers. Dat zie je ook in onze materialen.” Lars van der Meulen, Director Sustainability VolkerWessels.
“Wonderwoods zet de toon voor de nieuwe ontwikkelingen in het Utrechtse centrum: groen, gezond en innovatief. Het gebruikte hout in deze duurzame ontwikkeling is vanzelfsprekend FSC-gecertificeerd en op schitterende wijze verwerkt door de architecten van MVSA en Boeri. Met Wonderwoods begint Beurskwartier en toont hoe we het Utrechtse centrum op een duurzame manier willen verdichten. Beurskwartier wordt een groene stadswijk met gevarieerde architectuur en een mix van functies, waar bijna 10.000 mensen wonen en werken.” Marjo de Kraker, landschapsarchitect Centrum Utrecht.
"Wonderwoods is een voorbeeld van hoe je ecologische impact concreet maakt. Door bewust te kiezen voor een Lesser Known Timber Species uit een FSC®-gecertificeerd bos, verlagen we de druk op de meest gegeerde houtsoorten en krijgt elke boomstam een optimaal rendement. Kortere lengtes en meerdere breedtematen werden meegenomen, zodat het absolute minimum aan hout verloren ging en recuperatie mogelijk bleef. In combinatie met Forestlines®, dat zonder enige voor- of nabehandeling toch brandreactieklasse B-s1,d0 behaalt, laat dit project zien dat slimme materiaalkeuze en intelligent ontwerp direct bijdragen aan duurzaamheid én ecologische winst." Steven Paulussen, zaakvoerder Paulussen Houthandel.
“Bij Wonderwoods willen we laten zien dat natuur en stedelijke ontwikkeling hand in hand kunnen gaan. Dat doen we niet alleen door bomen en planten terug te brengen in de stad, maar ook door verantwoorde keuzes te maken in de constructie van het gebouw. Door te kiezen voor FSC-gecertificeerd tropisch hout dragen we actief bij aan de bescherming van waardevolle bossen in Gabon”, aldus Joost Compaan, asset manager woningen bij a.s.r. real estate.
Campagne Hier hout, daar bos
De abri’s bij Wonderwoods zijn onderdeel van de meerjarige campagne ‘Hier hout, daar bos’. Met deze campagne wil FSC Nederland de bewustwording over ieders invloed op het beschermen van de (tropische) bossen onder de aandacht brengen. FSC lanceerde als onderdeel van deze campagne een online kennisplatform (www.hierhoutdaarbos.nl) met daarop de meest gehoorde vragen en overtuigingen rondom tropisch hout, met daarbij behorende feiten en argumenten. FSC wil zo vooral de bewustwording over onze eigen rol in bosbescherming vergroten. Door projecten zoals Wonderwoods in Utrecht en eerder de IJboulevard en het WEC in het zonnetje te zetten hoopt FSC andere organisaties te inspireren en motiveren hun voorbeeld te volgen.
*Berekening gemaakt met de Bosberekentool van FSC Nederland: https://www.nl.fsc.org/nl-nl/newsfeed/bosberekentool-inzicht-in-belang-keuze-tropisch-fsc-hout
Nieuws
Laatste Nieuws
Lees het laatste nieuws van Utrecht, Heart of Health

Utrecht geselecteerd voor Pioneering Places Programme
Utrecht geselecteerd voor het nieuwe wereldwijde Pioneering Places ProgrammeWorld Economic Forum heeft Utrecht geselecteerd voor het nieuwe wereldwijde Pioneering Places Programme. De officiële aftrap van dit 1 jaar durende programma vindt plaats tijdens de World Economic Forum - Urban Transformation Summit in San Francisco.Utrecht, Heart of Health is geselecteerd wegens de focus op een gezonde samenleving met gezonde mensen in een gezonde leefomgeving. De impact van de op Blue Zones geïnspireerde wijk Cartesius Utrecht, de aanpak van kansengelijkheid in de wijk Overvecht en de autoloze-wijk Merwedekanaalzone hebben internationaal bijzondere interesse.Waaronder ook het onderzoek naar de effectiviteit door de kennisinstellingen en bedrijven.De eerste groep Pioneering Places bestaat uit:· Utrecht (Nederland): Inbedden van gezondheidscentrisch ontwerp en welzijn in regionale ontwikkeling.· Kuala Lumpur (Maleisië): Bevordering van adaptief hergebruik en duurzame stadsvernieuwing.· Medellín (Colombia): Uitbreiding van slimme watersystemen en inclusieve infrastructuur.· Montréal (Canada): Versnelling van circulariteit om het lokale karakter te versterken.· Nairobi (Kenia): Realisatie van grootschalige, gemeenschapsgerichte betaalbare woningen en diensten.· San Francisco (VS): Stimuleren van klimaatbestendigheid en de revitalisering van de waterkant. De komende 12 maanden zullen deze pioniers samenwerken om mondiale principes om te zetten in lokale actie. Dit doen ze door middel van gezamenlijk leren, samenwerking en leiderschap, om zo betere gemeenschappen te creëren.Een bepalend moment voor de Davos Baukultur Alliance van het World Economic Forum dat aantoont hoe wereldwijde ambitie en lokaal leiderschap samenkomen om duurzame kwaliteit en impact te leveren in de plaatsen waar we wonen en werken.

Miljardenbusiness met biotech
Miljardenbusiness met biotech: het Utrechtse Science Park is bijna een stad op zichIn het kort· Genmab koopt biotechbedrijf Merus voor $8 mrd, het is de grootste Nederlandse deal in de sector ooit.· Beide bedrijven zijn gevestigd op het Utrecht Science Park, waar ruim 30.000 mensen werken.· De ceo van Genmab benadrukt de gezamenlijke kracht van bedrijven en kennisinstellingen in Utrecht.Het is de grootste overname ooit in de Nederlandse biotech: Genmab koopt Merus voor $8 mrd. Waar komen deze twee bedrijven vandaan? Uit Utrecht. Het FD gaat op bezoek bij het Science Park daar. ‘Ontwikkeling van geneesmiddelen kan niet in isolatie plaatsvinden.’Foto: Het gebouw van Genmab op het Utrecht Science Park. (C) Ramon van Flymen voor het FD

Vanuit het Hart bij FC Utrecht
Vanuit het Hart bij FC UtrechtWie in Utrecht aan voetbal denkt, denkt aan FC Utrecht. De club in het hart van Nederland is veel meer dan dat. Midden in Utrecht, Heart of Health draagt de vereniging bij aan een vitale en gezonde regio. “Door ons innovatieplatform FC Utrecht Next kunnen beginnende bedrijven hun innovaties op het gebied van sport, gezondheid en beweging uitproberen. Ons stadion en het gebied om ons heen is één groot ‘living lab’.”Binnen FC Utrecht Next werkt de club samen met kennisinstellingen, de overheid en bedrijven. “We bieden start-ups, studenten en young professionals een podium om te debuteren en door te groeien. Bij ons kun je experimenteren”, vertelt Sonny van Kranenburg, Manager Brand Activation. Tijdens het evenement The Pitch presenteren de start-ups hun plannen. Zo laat Swappsport mensen kennismaken met verschillende sporten, brengt Sport-Planner mensen in beweging, maakt Mr. Fill slimme afvalbakken om zwerfaval wereldwijd tegen te gaan en maakt de Lees Simpel App van moeilijke teksten begrijpelijke taal. “Samen vormen we een coalitie die een volgende stap wil maken, de next level. We willen met dit initiatief een toonaangevend voorbeeld creëren op het gebied van innovatie en samenwerking.”SportcampusFC Utrecht gebruikt zijn positie als voetbalclub om maatschappelijke impact te creëren. Door samenwerking te stimuleren in projecten zoals Sportcampus Traiectum, brengt de club partijen samen die anders niet zouden samenwerken. Dit maakt FC Utrecht uniek in de regio.Positieve invloed“Als voetbalclub in Utrecht, Heart of Health willen we bijdragen aan een vitalere en gezondere omgeving”, gaat Van Kranenburg verder. “Door ons sterke merk kunnen we een positieve invloed uitoefenen. Wij kunnen mensen bereiken en met elkaar verbinden. In ons stadion komt iedereen uit de samenleving samen.”Betekenisvolle veranderingOok UMC Utrecht is een trouwe partner. “Onder de noemer ‘Draag die Band’ creëren we bewustzijn over het meten van bloeddruk.” Een hoge bloeddruk is een van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Meerdere keren droegen de aanvoerders een speciale ‘Draag die Band!-aanvoerdersband’ om mensen te stimuleren jaarlijks hun bloeddruk te meten. Van Kranenburg weet dat de samenwerking een betekenisvolle verandering teweegbrengt. “Het raakt mij als een stoere vrachtwagenchauffeur vertelt dat hij voor zijn cluppie graag zijn bloeddruk laat testen, zeker nadat hij zelf een vriend heeft verloren. Dat laat zien hoe waardevol het is om de kennis van UMC Utrecht te verspreiden.”Sociale verbindingMaar de club heeft ook sociale verbondenheid hoog op de agenda staan. “Als een club in het hart van de samenleving weten we hoe sport kan verbinden. Bij wedstrijden zitten hier 20.000 mensen met hetzelfde gevoel. We kennen elkaar niet, en toch vormen we samen een eenheid.” Om nog meer mensen te verbinden, organiseert de club bijvoorbeeld een groot kerstdiner in Stadion Galgenwaard voor eenzame Utrechters met kerst. Door samen kerst te vieren, voelen ze zich niet alleen. Dat draagt bij aan goede sociale fitheid. “Een dame van 100 jaar stuurt ons maanden van tevoren een e-mail dat ze ernaar uitkijkt. Tegenwoordig neemt ze haar vrienden uit het verzorgingshuis mee. Dat is toch geweldig!”Voetballers als rolmodellenOok lukt het de vereniging jongeren te inspireren door voetballers als rolmodellen in te zetten. Spelers leggen bijvoorbeeld op basisscholen aan kinderen uit hoe belangrijk het is om elke dag water te drinken. “In de klas waar de voetballers aandacht hiervoor vroegen, werd maanden later meer water gedronken dan in de klas waar de juf hierover vertelde. Dat is de kracht van een sporter als rolmodel.”Hart van de wijkVerder trekt de club de wijk in voor positieve veranderingen op sociaal gebied. Met FC Utrecht in de Wijk omarmt de vereniging een amateurclub in de regio. “We kijken samen hoe de vereniging het hart van de wijk kan worden. Een clubhuis waar wijkbewoners zich prettig voelen. Een plek waar jongeren hun talenten kunnen ontplooien.” Ook horen sportevenementen, workshops en educatieve programma’s bij dit project.Samen bouwenDe mix van sport, kennis, expertise en netwerk is volgens Van Kranenburg een krachtig middel om impact te maken op de samenleving, zowel binnen als buiten het voetbalveld. Met alle initiatieven hoopt de club andere plekken in de wereld te laten zien dat je samen meer kunt bereiken dan alleen. “We doen het echt als een team, net als bij voetbal. Alleen ga je snel, maar samen kom je verder. Natuurlijk doet iedereen het op zijn eigen manier, maar samen dragen we bij aan het grotere geheel. Samen bouwen we aan een plek waar we lang en gezond leven, samen plezier maken en de regio mooi achterlaten voor toekomstige generaties.”